Code geel voor regen - noodnummer 1722 actief

Vanavond vallen er mogelijk nog regenbuien die plaatselijk intens kunnen zijn. Het noodnummer 1722 blijft geactiveerd.

Bellen naar 1722 of E-loket?

Als je naar het nummer 1722 belt, moet je eerst je postcode ingeven. Na de automatische boodschap krijg je een operator aan de lijn.

Als je bijstand vraagt via de 1722-website (https://www.1722.be) moet je eerst je gemeente en contactgegevens invullen, waarna de website je aanvraag zal doorsturen naar de hulpverleningszone. De website kan je ook doorverwijzen naar een lokaal e-loket van je brandweerdienst. De directe link naar naar e-loket van de hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant vind je hier.

Wacht geduldig op de komst van de brandweerploeg nadat je een aanvraag hebt ingediend en neem niet opnieuw contact op om te informeren waar de brandweer blijft. De brandweer bekijkt situatie per situatie en geeft voorrang aan wie mogelijk in levensgevaar is. Tijdens een storm of bij wateroverlast moet de brandweer veel aanvragen tegelijkertijd behandelen en moet je wat langer wachten omdat de brandweer eerst mensen die in levensgevaar zijn verder moet helpen.

Bellen naar 1722

Als je naar het nummer 1722 belt, moet je eerst je postcode ingeven en vervolgens kan je de volgende boodschap horen :

“ Welkom bij 1722. De snelste manier om brandweerhulp te vragen is via het digitaal loket op de website 1722.be. Beschikt u niet over internet, blijf dan aan de lijn. Bel niet naar 112. Op dit noodnummer zal men u niet verder helpen. 112 is voorbehouden voor situaties waarbij een leven in gevaar is of kan zijn.”

Gebruik bij voorkeur het e-loket. Hierdoor vermijd je dat je misschien lang aan de lijn moet blijven moet voordat je een operator aan de lijn krijgt. Soms raken de telefoonlijnen immers verzadigd wanneer er veel mensen tegelijk bellen. Een aanvraag via het e-loket wordt door de brandweer op dezelfde manier afgehandeld als een oproep naar 1722. Je zal dus niet sneller geholpen worden als je naar 1722 belt.

Als je niet overweg kan met het digitaal loket, als je geen internet hebt of als het e-loket door technische redenen niet zou werken, kan je uiteraard naar 1722 bellen kunt u aan de lijn blijven en zal u na de automatische boodschap via 1722 een operator aan de lijn te krijgen.

Voorrang aan mensen in levensgevaar

De noodcentrales 112 en de brandweer geven altijd voorrang aan wie mogelijk in levensgevaar is. Zij bekijken de situatie per geval en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Tijdens een storm of bij wateroverlast moeten ze veel aanvragen tegelijkertijd behandelen.
De bedoeling van het e-loket 1722 en nummer 1722 is om de noodcentrales 112 niet te overbelasten en personen die in levensgevaar zijn niet te laten wachten. Wees geduldig en bel niet terug om te weten wanneer de hulpdiensten zullen aankomen.
Enkel de nummers 112 (brandweer, ambulance) en 101 (politie) zijn noodnummers. Bij een storm of bij wateroverlast bel je 112 enkel indien er mogelijk sprake is van levensgevaar.