2020 - 2021
Januari - februari
Ook deze periode zijn de kinderen heel braaf geweest!
In plaats van 1 dag carnaval vieren, hadden we besloten om een hele week carnaval te vieren! Elke dag was het een ander thema. De thema's werden gekozen door het zesde leerjaar. Iedereen van de klas had z'n best gedaan!
Nieuwe maand = nieuwe opdrachten tijdens hoekenwerk.
Enkele keren per maand houden we een leescircuit. De laatste keer met deze groepjes. Volgende keer zijn het andere groepjes.
- Tijdens Nederlands hebben we per twee een huis moeten tekenen. Ze mochten niets tegen elkaar zeggen. De resultaten waren leuk.
- We houden regelmatig bij wiskunde een meetcircuit.
- We moeten niet altijd schrijven bij Nederlands. Eens poppenkast spelen is ook leuk!
- Bij W.O. thema 5 hebben we veel geleerd rond bouwen. We zijn zelfs naar een echte bouwwerf geweest. Daarna moesten ze zelf verschillende dingen bouwen.
- Af en toe moeten de banken eens opgeruimd worden. Tijdens leren leren hebben we geleerd hoe we onze spullen netjes wegsteken.
- Bij W.O. thema 6 hadden we het over verschillende marktkramen. Eén daarvan was een schoenenkraam. We hebben de schoenen in groepen moeten verdelen. Op welke manier kan je een schoen dichtdoen? Van welk materiaal is het gemaakt?
- We hielden een spreekoefening over ons lievelingsdier. We zijn heel wat interessante dingen te weten gekomen.
- Het nieuwe jaar is begonnen! We zagen ook hoe een Chinees Nieuwjaar werd gevierd. In 2 groepen maakten we een echte Chinese draak.
- Muziek is niet enkel liedjes zingen. De juf had een grafisch partituur gemaakt om de maanden van het jaar op een speciale manier uit te spreken. Daarna moesten wij zelf een grafisch partituur maken.
- Het was af en toe eens heel koud buiten maar helaas konden we op school geen sneeuwman maken. Daarom maakten we er eentje in de klas met speciale sneeuwverf.
- Als het koud is, denken we ook eens aan de mensen die moeten slapen in de kou. Hoe voelt het om buiten op een stuk karton te slapen?
- We mochten onze droomkamer maken. Geen enkel idee was té gek. Daarna bouwden we alle kamer op elkaar en hadden we zo een droomappartement.
- We bereiden ons voor om een echt toneelstuk te spelen 'paniek in het kasteel'.
- We maakten van onze foto een echte clown.
- We maakten kennis met 'popart'. We maakten eerst op papier een popart van ons huisdier. Daarna probeerden we het op de computer.
We leerden weer heel wat nieuwe letters. We zijn er bijna!
November - december
Ook deze periode zijn de kinderen heel braaf geweest!
Hoekenwerk
Nieuwe maand = nieuwe opdrachten tijdens hoekenwerk!
W.O.
Tijdens de lessen W.O. leerden we over licht en donker. We brachten van alles mee wat licht kon geven. We experimenteerden wat we allemaal met de lichtjes konden doen.We vergeleken ook schilderijen hoe ze daar met licht en donker speelden.
Wiskunde
- We bepaalden met verschillende herfstmaterialen de positie ten opzichte van de eekhoorn.- Tot nu toe kennen we de tafels van 2, 5 en 10! Om de tafels nog beter en leuker in te oefenen, staat er een "tafelwinkeltje" in de gang. Zo leren we de sprongen van de verschillende tafels.- Tijdens de meetcircuit leren we verschillende materialen wegen maar ook wat de inhoud van sommige materialen is.- Tijdens de laatste dagen hebben we niet enkel in ons rekenboek gewerkt. We speelden allerlei rekenspelletjes zoals ganzenbord, vliegen meppen...
Leren leren
Tijdens de les 'leren leren' leerden we een tekstje vanbuiten door de techniek 'leren met gaten' te gebruiken. Zo hebben we in groepjes een gedicht vanbuiten geleerd voor Sinterklaas.
MUVO
- We luisterden eerst naar een oorlogsverhaal om de wapenstilstand op 11 november te herdenken. We maakten per prent uit het verhaal een tableau vivant.
- We werkten samen per twee. Iemand tekende een figuur op de rug van de andere persoon en die persoon moest het proberen na te tekenen op een blad papier. De resultaten waren verrassend!- Sinterklaas was in ons land aangekomen en dit konden we niet voorbij laten gaan. We zongen een lied voor Piet. We maakten een een glas in lood raam van Sinterklaas of Piet.
- We hebben veel geleerd rond speelgoed. Hoe beweegt een pop? Dat hebben we zelf ondervonden wanneer we een klein bewegingsverhaal moesten maken en moesten bewegen zoals een echte pop.- Om in het thema van speelgoed te blijven, hebben we geleerd over stillevens. In het midden van de klas stond een stilleven van speelgoed. Zoals echte kunstenaars zaten we rond de tafel en probeerden we, aan de hand van opdrachten, een stilleven na te tekenen. Gebaseerd op een schilderij van Piet Mondriaan, hebben we de primaire kleuren geleerd. Wanneer we ons stilleven mochten inkleuren, mochten we enkel die kleuren gebruiken.
Sinterklaas was stiekem op school geweest! Helaas konden we hem niet in het echt zien maar hij had wel een boodschap achtergelaten via een filmpje. En mama's en papa's, ze zijn allemaal heel braaf geweest (toch in de klas) ;-).
Spreekbeurt speelgoed
Nadat Sinterklaas ons een aantal cadeautjes gebracht heeft, was het de moment om uit te leggen hoe een spel werkt of hoe je speelt met een bepaald stuk speelgoed. We hadden even oefentijd in de klas in groepjes en daarna moesten we het alleen uitleggen aan de rest van de klas.
We hebben weer een aantal nieuwe hoofdletters geleerd: d, e, p en r.
Tijdens de laatste week van het jaar 2020, was het tijd om onze nieuwjaarsbrief te schrijven. Het was een hele uitdaging maar het is ons allemaal gelukt. Daarna hebben we generale repetitie gehouden om de brief voor te lezen. Hopelijk lukt het even goed op 1 januari 2021 ;-)!
Creadag Kerstmis
Een hele voormiddag geen les! We knutselden verschillende dingen: een kerstboom uit een kartonnen bordje met kerstballen, een ijsbeer uit krantenpapier, een rendier of kerstboom borduren... Nadat we alles hadden opgeruimd, was het tijd om kerstliedjes na te spelen met boomwhackers.
Kerstfeestje
De laatste dag van het jaar konden we niet zomaar laten passeren. We speelden eerst spelletjes en daarna was het tijd om een echte kerstfilm te kijken zoals in de bioscoop. Met frisdrank en chips leek het net een echte bioscoop.
De school trakteerde tijdens de laatste speeltijd de kinderen op een warme chocomelk en een heerlijke wafel. Een leuke afsluiter van het gekke jaar 2020.
Oktober
Goed gedrag wordt beloond in het tweede leerjaar! Zo moeten de leerlingen ieder 20 streepjes verzamelen om een beloningsbon te verdienen. De beloningen zijn bijvoorbeeld: de hele dag met een gekleurde pen schrijven, liedjes kiezen tijdens de les knutselen, een bordtekening maken, op de I-Pad spelen tijdens een vrij moment... Deze 3 hebben hun beloningsbon al in gebruik genomen. Lenn mocht de hele dag aan de bureau van de juf zitten. Dries en Loes mochten de hele dag op kousen rondlopen in de klas. Er zijn nog andere leerlingen die al een beloningsbon op zak hebben maar zij hebben die nog niet gebruikt of het staat helaas niet op foto...
Een nieuwe maand betekent nieuwe opdrachten tijdens hoekenwerk.
De kinderen zijn verdeeld in verschillende leesgroepjes. Zij zitten voor enkele weken samen om verschillende opdrachten uit te voeren tijdens het leescircuit. Iedere keer hebben ze een andere opdracht: theaterlezen, racelezen, vrij lezen, niveaulezen op de I-Pad op tijd en gewoon niveaulezen. Wanneer iedereen elke opdracht heeft uitgevoerd maken we nieuwe leesgroepjes. Zo wordt lezen nog plezanter!
- We maakten tijdens de lessen W.O. kennis met de maquettes en plattegronden van onze klas, de klas van Mo en Mie, onze school en de school van Mo en Mie. Helaas was er nog geen maquette van onze school. Daarom maakten we zelf uit lego de maquette van ons gebouw en knutselden we de maquette van onze school uit verschillende materialen. We mogen fier zijn op het resultaat!
- Wat is ongeveer 1 kg? Dat leerden we tijdens de les wiskunde. We hebben verschillende dingen uit de klas gewogen. Ook de hele zware boeken ;-).
- We weten al heel lang wat optellen en aftrekken is. Eindelijk leerden we nu ook wat maal en delen betekent! Met allerlei materiaal leerden we al de maal- en deeltafel van 2!
- We hebben vorige maand geleerd wat groter of kleiner is dan 1 meter. Nu leerden we wat exacter meten. We konden niet alles correct meten met een stokmeter van 1 meter lang dus moesten we op zoek gaan naar kleinere maateenheden zoals handen, voeten, lijmstiften, latten, blokjes... Hoe hoog is de kast? 1m en 3 handen van de juf ;-).
- 4 oktober is het werelddierendag! We kozen ons lievelingsdier en maakten er een dotpainting van.
- We leerden dat we niet altijd muziekinstrumenten nodig hebben om een muziekstuk te maken. We maakten een muziekstuk met allerlei schoolmateriaal. Het was een heel leuk concert!
- Bewegen als een dief of als een agent? We deden de bewegingen na uit het filmpje.
- Eind oktober betekent niet alleen dat het bijna herfstvakantie is maar dat het ook halloween is! We leerden eerst het liedje 'kronkebonker'. Daarna maakten we er een videoclip van. We maakten foto's van onze tekeningen of filmden een aantal bewegingen. Met een beetje knip- en plakwerk van de juf, hebben we een griezelige videoclip van 'kronkebonker'. Durf jij te kijken?
Dit schooljaar blijven we bewegen! Kunnen we samen omhoog geraken van de grond met de rug tegen elkaar?
We hebben niet stilgezeten! We kennen nu ook ondertussen de letters M, A, O, C en L. Er kunnen nu al een aantal kinderen hun naam met een hoofdletter schrijven!
Af en toe moet het eens gebeuren... Voor dat de vakantie begon moesten we eerst de bank en de mappen opruimen. Het leek eerst alsof er een papierbom ontploft was maar alles steekt nu netjes opgeborgen waar het hoort.
September
De eerste schooldag was meteen geslaagd! we zitten in groepjes van 3 of 4 in de nieuwe klas. We hebben die dag heel veel informatie en boeken meegekregen. Op het einde van de dag maakten we naamkaartjes met letters uit kranten en tijdschriften.
Elke vrijdag doen wij verschillende opdrachten tijdens hoekenwerk. We speelden spelletjes, herhaalden de leerstof van vorig jaar en we maakten een slinger met dominosteentjes.
- We lazen terug samen de eerste woordjes. Het was terug even wennen maar na een tijdje lukte het wel.
- Wanneer we klaar zijn met de lessen, mogen we in het winkeltje spelen. Zo leren we ook ondertussen rekenen tot 20 ;-).
- We leerden werken met de meter. Welke objecten waren groter of kleiner dan 1 meter?
- Met water morsen konden we ook heel goed. We leerden welke objecten een inhoud hadden van meer of minder dan een liter. We maakten van de gelegenheid gebruik om daarna de banken schoon te maken ;-).
- Tijdens de lessen W.O. speelden we situaties na 'wat te doen wanneer iemand gewond is'.
- Tijdens de lessen W.O. bekeken we we plattegrond van onze klas. We voerden enkele opdrachtjes uit met een legomannetje.
- Tijdens de lessen W.O. leerden we niet enkel over onze klas maar ook wat we allemaal vinden in de hele school. We hielden een fotozoektocht door de hele school. We hebben alles plaatsen gevonden!
- Onze eerste les muvo was het liedje zingen 'ze kunnen zeggen wat ze willen'.
- Tijdens de les beweging kwamen wij tot rust tijdens de les yoga. We speelden piano op elkaars rug en genoten van de rustige muziek.
- Tijdens de lessen beeld knipten we vissen uit papier zonder ze eerst te tekenen! Dat was niet simpel maar het resultaat mag er zeker zijn. We hebben onszelf ook in 3D gemaakt met papier.
- Tijdens de les drama moesten we het poetsprobleem van een hele vuile school oplossen. We kuisten met plezier op de leuke muziek!
- Onze eerste computerles was ook geslaagd. We leerden een woordzoeker maken. Achteraf speelden we online spelletjes.
In het tweede leerjaar leren we eindelijk de hoofdletters! We kennen ondertussen de letter i, f, n en m. Het was niet altijd gemakkelijk.
In de eerste weken probeerden we uit hoe goed we als klas kunnen samenwerken. De ene opdracht verliep al wat vlotter dan de andere ;-).
2 keer per week doen we aan vrij lezen. We kiezen een leuk plaatsje om ons boekje rustig te kunnen lezen. Hebben we een boekje uit, dan ponst de juf een ster uit onze leeskaart. Als we samen 10 leeskaarten hebben als klas, krijgen we een beloning!