fuifbeleid

Wat?

Fuiven maken reeds jaren deel uit van de jongerencultuur. Heel wat jongeren gaan er graag naartoe om te ontspannen of om leeftijdsgenoten te ontmoeten. Voor vele jongeren die zelf een fuif organiseren is dit vaak een goede leerschool en voor verenigingen een goede bron van inkomsten. Een organisator van een fuif moet duizend en één dingen regelen. Zonder gids of checklist is het dan ook niet moeilijk om in de wirwar van organisatorische aspecten te verdwalen. Daarom heeft het gemeentebestuur en de jeugddienst deze handige fuifgids ontworpen die hulp wil zijn bij het inrichten en organiseren van fuiven.

Praktisch:

  • Als je een fuif organiseert moet je een aanvraag doen bij de gemeente. Het aanvraagformulier voor de gemeente kan je hier terugvinden.
  • Het formulier “aanvraag toestemming inzet vrijwilligers” moet ingevuld worden indien men bij fuiven, bals of dansgelegenheden:
    • Vrijwillige bewakers inzet
    • Vrijwillige bewakers en erkende/interne bewakingsfirma inzet
    • Wanneer men enkel een erkende bewakingsfirma inzet moet dit formulier niet ingevuld worden.
    • Voor alle vrijwilligers moet een recent uittreksel uit het strafregister toegevoegd worden. Vrijwilligers kunnen zelf een uittreksel uit het strafregister aanvragen via 
      • “Mijn burgerprofiel” (attesten en vergunningen / uittreksel uit het strafregister …) 
      • de website van hun gemeente bv. www.linter.be / digitaal loket / uittreksel strafregister …)
  • Indien sterke dranken geschonken worden moet de aanvrager (woonachtig in Linter) van het evenement ook een recent uittreksel uit het strafregister toevoegen

Geef jij een fuif of zet je gewoon een achtergrondmuziek je op tijdens je evenement? Kijk zeker even na of je hiervoor geen billijke vergoeding of auteursrechten voor moet betalen.