Eerste hulp bij digitaal loket

Sinds kort kunnen inwoners in het gemeentehuis van Linter een computer terugvinden die exclusief bestemd is om het digitale lokket te verkennen of om vacatures van binnen de gemeente te bekijken. Geïnteresseerden kunnen tijdens hun bezoek altijd om uitleg vragen bij de gemeentelijke informaticadienst. Zo wil de gemeente graag de drempel die de digitale dienstverlening hindert definitief slopen.

Bijna in ieder huisgezin staat er tegenwoordig wel een computer. Die wordt dan dikwijls gebruikt om informatie op te zoeken, spelletjes te spelen, sociale netwerksites te bezoeken of online betalingen te regelen. Meer en meer wordt er ook gebruik gemaakt van nieuwere toepassingen, waarvoor de elektronische identiteitskaart vereist is, zoals de belastingsaangifte, het raadplegen van het rijksregisterdossier of digitaal loket van de gemeente.

Aarzelend de drempel over

Toch zorgt de nood om een kaartlezer aan te schaffen en software te installeren voor een extra drempel. Ook termen zoals middleware, authenticatie en certificaten schrikken gebruikers wel eens af. De burger wil vooral het voordeel van de toepassing zien, bijvoorbeeld door de papieren rompslomp te verminderen of door administratieve zaken van thuis uit te kunnen afhandelen. De gemeente Linter organiseerde vorig jaar al twee druk bijgewoonde informatiesessies over mogelijkheden van de elektronische identiteitskaart. Dat de drempel hierdoor al een stuk verlaagd werd, merkte het bestuur meteen in de stijging van aanvragen van attesten via het digitaal loket. Maar Linter wil nog een stapje verder gaan.

Raad op maat

In het gemeentehuis werd er recht tegenover de loketten, aan de inforuimte, een pc voorzien waarop de inwoners het digitaal loket van Linter rustig kunnen uittesten. Op diezelfde pc kunnen de bewoners ook de vacaturs terugvinden voor jobs binnen Linter zelf. Ze kunnen hierbij altijd de hulp inroepen van de informatica-ambtenaar van de gemeente. Op die manier wil het bestuur geïnteresseerden in een mini-privésessie hulp op maat aanbieden zodat ze nadien van thuis uit attesten of documenten kunnen aanvragen. Wie aan het loket in het gemeentehuis een atest aanvraagt, krijgt het natuurlijk onmiddellijk mee naar huis. Op dat van het digitaal loket moet men een dagje wachten vooraleer het in de bus valt. Maar ééns de gebruiker het digitaal loket onder de knie heeft, hoeft de burger daarna geen verplaatsing meer te maken naar het gemeentehuis.