Gebruik digitaal loket zit in de lift

In 2010 werd de startpagina van de gemeentelijke website door 20.187 unieke bezoekers aangeklikt. Op een jaar tijd werden er in totaal 252.210 pagina’s bezocht. Gemiddeld werd de Linterse website zo’n 145 keer per dag bezocht en de bezoekers bleven iets meer dan twee minuten per bezoek rondhangen. Naast de homepage zijn de meest bezochte pagina’s: de openingsuren en contactinformatie (5.350 keer bekeken), het overzicht van de gemeentelijke diensten (3.683 keer bekeken), de evenementenpagina (2.652 keer bekeken) en de pagina met de nutsvoorzieningen (2.617 keer bekeken).  De hoge cijfers zijn een bewijs dat de bezoekers het appreciëren dat de gemeentelijke website steeds vers nieuws serveert en dat de product- en dienstenfiches up to date worden gehouden met steeds correcte informatie. Ook de website van de gemeentelijke basisschool De Zandloper doet het goed. Er kwamen bijna 4.000 bezoekers over de digitale schoolvloer.

Digitaal loket

De zogenaamde digitale kloof wordt door de bewoners langzamerhand dichtgefietst. De eerder dit jaar georganiseerde infosessies, waar iedere deelnemer een gratis kaartlezer ontving, zullen daar zeker mee te maken hebben. Er werden dit jaar maar liefst 70 aanvragen via het digitale loket geregistreerd, waarvan één huwelijksaanvraag. De meest aangevraagde documenten zijn: bewijs van goed gedrag en zeden, samenstelling van gezin en het bewijs van woonst.  Inwoners kunnen steeds meer en meer diensten en producten via de gemeentelijke website aanvragen en hoeven daarvoor dan ook nooit in een wachtrij te staan.  Meestal vinden ze de volgende dag hun officieel document al in de bus. De digitale aanvragers zijn dan ook meestal laaiend enthousiast over de geleverde webservice!